Upington - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Peter Ven - WaarBenJij.nu Upington - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Peter Ven - WaarBenJij.nu

Upington

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

31 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Pilanesberg Center

30 en 31 juli 2017 lekker weer

Vandaag en morgen zijn de twee dagen waar deze reis toch 'n beetje om heen gebouwd is ,we komen dan in de plaatsen keimoes en blaauwskop,plaatsen waar mijn oom van 1964 tot 1992 gewerkt heeft,we werden opgevangen en rond geleid door pater wijnnand van wegen die ik in Nederland heb opgespoord, en die toevallig dezelfde tijd in afrika was als wij,het was 'n klasgenoot van mijn oom en ze kenden elkaar vrij goed, hij bracht ons naar het kerkhof in keimoes , en naar zijn kerk en woonhuis in blaauwskop, daarna vertelde hij over zijn eigen werk in zijn missiepost waar o.a.hij 'n school en kinder tehuis heeft gebouwd ,met zijn 83 jaar is toch nog vol ambitie om de kinderen naar school te krijgen.
Speciaal voor ons had hij 'n afrikaanse kerkdienst op opgetuigd, 600 kinderen van 5 tot 13 jaar zongen en dansten of hun leven er vanaf hing ,zoals ze hier zeggen 'n baja bijzondere ervaring om mee te maken.
Ook 'n baja bijzondere ervaring ,maar dan in negatieve zin ,was het moment dat hij ons mee nam naar een van die golfplaten bouwsels,waar wij binnen mochten kijken we hebben werkelijk nog zoiets armoedigs gezien met geen pen te beschrijven hoe die mensen daar wonen dan sta toch wel even raar te kijken als (rijke) Europeaan met je i padje en fototoestel,baja bijzonder.
Volgens de pater is dat al heel zo ,en ondanks de afschaffing van de apartheid zal deze situatie nog heel lang duren.
Morgen gaan we de woestijn in 's kijken wat dat word

• 31 Juli 2017 - 23:21

Sjan:

Dus toch nog een kerkdienst.
    En nu toch zelf gezien waar je oom heeft gewerkt,en begraven is.
    Heel bijzonder.

• 01 Augustus 2017 - 07:28

Miralda:

Dit is een moment dat jullie nooit meer zullen vergeten. Mooi hoor!

• 01 Augustus 2017 - 21:36

Maaike:

Vindt het leuk om te horen dat het toch nog gelukt is om de kerkdienst bij te wonen. Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen! X maaike

• 03 Augustus 2017 - 00:16

Ineke Ketelaars:

Heel bijzonder dat jullie nu ook gezien hebben waar Heeroom zo lang gewoond en gewerkt heeft. Ik ben heel benieuwd hoe alles er nu bij staat. Prettig om nog met een goede bekende van hem te kunnen spreken, dan krijg je echt een goed beeld. En dat hij speciaal voor deze gelegenheid een kerkdienst heeft opgetuigd met veel bezoekers, is wel echt onvergetelijk. Dit maakt jullie bezoek wel heel speciaal, dit maak je nooit meer mee, super! Goede reis nog verder!

• 05 Augustus 2017 - 19:25

Emy:

Hoi,

Mooi om te lezen hoe je ook de verschillende werelden in Zuid-Afrika hebt kunnen ervaren. Dat maakt zo'n reis zo echt en puur. Ook fijn om te horen dat je zo welkom bent ontvangen in het dorpje van Heeroom. Veel plezier nog met de verdere reis!

Groetjes, emy.