Verrassend - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Peter Ven - WaarBenJij.nu Verrassend - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Peter Ven - WaarBenJij.nu

Verrassend

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Pilanesberg Center

6 aug max 24 min 5 graden

Zondagmorgen rustig tuffend op de N7 van springbok naar clan william, zo'n 200 km van Kaapstad 'n streek normaal vol met bloemenpracht maar vanwege te weing regen nu even niet ,zittend op de achterbank bekijken we wat foto's ,op een van die foto's staat mijn oom,met het onderschrift dit ben ik langs de weg van ,vanrynsdorp naar vredendal (vredendal is ook 'n plaats waar mijn oom 16 jaar gewoond heeft)door die foto komt henny (onze reisgenote) op het idee om die weg af te rijden naar vredendal misschien is daar nog iemand die hem ook gekend heeft ,zo gezegd zo gedaan ,maar waaar te beginnen,wellicht bied 'n r.k.kerk de meeste kans ,'na tijdje rondtoeren niets gevonden te hebben, zagen we 'n mevrouw in 'n tuin ,ik met een foto in mijn hand (het was net het programma spoorloos) er naar toe met de vraag of zij een roman catholic church wist ,nee zei ze maar kom maar binnen dan gaan we het uitzoeken en ze gaat aan het bellen, en ondertussen kwam haar man erbij en die wist het wel waar het te doen was ,ik rijd wel voorop ,kom maar achter mij aan ,ik bij hem in de auto en de rest er achteraan onderweg vertelde hij me nog dat hij 'n zoon had die in utrecht woonde ,en dat ze de zorg over 4 kleinkinderen hadden ,want de moeder (zijn dochter) was onlangs overleden maar dat terzijde ,hij bracht ons bij de kerk 'n eind buiten het dorp ,intussen had zijn vrouw geregeld dat er tegelijkertijd met ons iemand bij de kerk was die ons introduceerde bij de huidige bewoners (nonnen) we mochten naar binnen en daar zat 'n man ,,'n soort van bisschop van 85 jaar ,ik liet hem de foto van mijn oom zien en het eerste wat hij zei aah vader antoon ,de achternaam van nistelrooy was te moeilijk en te lang voor de mensen hier.
Het was een man van de wereld ,een heel boeiend verteller hij heeft een uur zonder onderbrekingen zitten praten over vader antoon z'n werk ,hij beschouwde hem als zijn persoonlijke vriend omdat vader antoon zijn vader in 1969 van zijn drankprobleem had afgeholpen ,ik ben hem er tot op de dag van vandaag dankbaar zei hij,vader antoon was zeer geliefd bij de locale bevolking,het was een bescheiden ,warme man met het hart op de juiste plaats aldus de bisschop, ik zeg dit niet om jullie pleasen,maar omdat het echt zo was.
Daarna vertelde hij over zijn eigen werk zijn studie in Amerika en zijn ontmoetingen met nelson Mandela , drie keer had hij hem ontmoet ,waarvan een keer als de enige kerkelijke vertegenwoordiger van afrika in1995 bij het bezoek van de paus aan mandela.
Het was 'n verrassende dag ,met boeiende 'n man ,waarvan wij alle vier zeiden ,toeval of niet ,hij lijkt sprekend op nelson mandela,het zou zomaar 'n broer kunnen zijn geweest .

  • 07 Augustus 2017 - 18:57

    Henny:

    Een nieuwe Derk Bolt is geboren...

  • 07 Augustus 2017 - 18:58

    Henny:

    Een nieuwe Derk Bolt is geboren.

  • 07 Augustus 2017 - 19:41

    Frank Van Der Ven:

    Een mooi verrassend ontmoeting. Fijn om het zo mee te maken. Indrukkend verhaal.

  • 07 Augustus 2017 - 21:18

    Sjan:

    Wat een mooi verhaal,jullie maken wel speciale dingen mee, toeval (of niet)?

  • 07 Augustus 2017 - 21:25

    Elly:

    Wat mooi dat jullie dit allemaal mee maken! Dit is wel een heel bijzondere reis.
    Groetjes.

  • 08 Augustus 2017 - 22:19

    Emy:

    Hoi,

    Inderdaad, een nieuwe derk bolt is geboren!

  • 21 Augustus 2017 - 13:31

    Ineke Ketelaars:

    Hoi Peter & reisgenoten,

    Wij zijn net terug van onze vakantie in Costa Rica, dus ik zit nu nog jullie verslagen te lezen.
    Wat je hier meemaakt is wel weer heel bijzonder. Op de bonnefooi naar Vredendal en je komt toch weer in contact met een goede bekende van heeroom. Dit soort ontmoetingen maakt jullie reis wel onvergetelijk. Super!
    Hartelijke groeten,
    Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pilanesberg Center

Peter

Actief sinds 16 Juli 2017
Verslag gelezen: 954
Totaal aantal bezoekers 7284

Voorgaande reizen:

14 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

16 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

21 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Zuid afrika

Landen bezocht: